Status på kloakudbygning
Status for projektets arbejdssteder
HOFOR (Hovedstadsområdets Forsyningsselskab) er godt i gang med at udbygge kloaksystemet med en ny stor kloaktunnel langs med Damhusåen i Hvidovre. Den nye kloaktunnel vil mindske risikoen for oversvømmelser i de nærliggende boligområder, når der er skybrud eller voldsom regn. Udvidelsen vil samtidig gøre vandet i Damhusåen renere, da der kommer færre kloakoverløb til åen.
Åmarksvej 1 (VUC)
Byggepladsen på Åmarksvej 1 er leveret tilbage til VUC. Det eneste, der mangler af reetableringen er plantning af træer. Dette sker i efteråret 2015.
Asminderødvej/Gl. Køge Landevej
Adgangsskakten ved Asminderødvej bruges ikke i øjeblikket. Den afventer, at boremaskinen har boret sig frem fra adgangsskakten ved Sydkærsvej/Risbjerggårds Allé. Det, forventer vi, sker sidst i 2015. Strækningen fra Risbjerggårds Allé til Gl. Køge Landevej er ca. 508 meter. Tunneleringshastigheden afhænger meget af de jordbundsforhold vi borer i, og de udfordringer (f.eks. sten) vi støder på. Fremdriften kan derfor variere fra 1 til 10 meter om dagen, og derfor er ankomsttidspunkt usikkert endnu.
Tibberupvej
Her er vi i gang med at lægge en ny kloakledning. Når ledningen er lagt, bliver den sluttet direkte på den del af tunnelen, der allerede er boret under Gl. Køge Landevej. Det betyder, at ledningen kommer i drift med det samme! Arbejdet foregår i og omkring skakten på Asminderødvej. Arbejdet forventes færdigt til september, og arbejdstiden vil være fra kl. 7-18. I lavpunktet på Tibberupvej etableres der skybrudsriste, der kan aflede store mængder vand fra kørebanen under kraftig regn.
Brostykkevej/Gl. Køge Landevej
Reinfiltrationsanlægget på fortovet bliver stående noget tid endnu, da det skal bruges i forbindelse med kommende arbejder i Asminderødvej og Tibberupvej.
Overløbskammeret ud for Brostykkevej 18-22 er færdigt og er dermed klar til at sikre god udnyttelse af den bassinledning, der i dag ligger i Brostykkevej.
Vi er i gang med at undersøge om skybrudsriste også vil have en effekt på Brostykkevej i forhold til at undgå oversvømmelse af vejbanen ved kraftig regn i fremtiden. Så vi eller Hvidovre Kommune vender måske tilbage til Brostykkevej senere. Mere information følger i kommende nyhedsbreve.
Sydkærsvej/Risbjerggårds Allé
Den nye tunnelboremaskine er ankommet! Det skete i starten af juni måned, og maskinen ankom på 18 lastvogne! Tunnelboremaskinen har fået navnet Gro, som er et gammelt nordisk navn, der betyder at vokse, hvilket vi selvfølgelig håber, vil smitte af på fremdriften. Selve boremaskinen, vejer ca. 60 ton, hvilket svarer til ca. 10 voksne afrikanske elefanter.
Frem til udgangen af juli har vi brugt tiden på at samle maskinen, og vi har nu boret ca. 75 m. Vi er nu færdige med indkøringen og forventer fremadrettet at have fuld fart på Gro.
Byggepladsen på Sydkærsvej vil være vores hovedbyggeplads de næste 1½ år. Først skal vi bore ned til Asminderødvej, det tager resten af 2015. I starten af 2016 sætter vi kurs mod skakten på Sønderkær, her forventer vi at ankomme i slutningen af 2016.
Mens vi tunnelerer, kommer der 8-10 lastbiler om dagen, nogle med nye rør og andre, der skal køre det opborede jord væk. Det betyder, at der vil være en del tung trafik omkring byggepladsen. Vi vil gerne opfordre folk til at være opmærksomme og passe på sig selv og hinanden, ligesom vi selvfølgelig indskærper over for chaufførerne, at de skal kigge sig godt for. Vi har omlagt stien inde fra Vigerslevparken, så man kommer ud lidt længere væk fra byggepladsen. Undervejs i hele processen vil entreprenøren sørge for, at der rundt om pladsen vil blive fejet og ryddet op.
Vi har sat vibrationsmålere op på nærliggende bygninger, så vi hele tiden overvåger vibrationer fra tunneleringen, og modtager en alarm såfremt de tilladte værdier bliver overskredet.
På hegnet ind til pladsen hænger vi en informationstavle op, hvor man kan følge med i, hvor langt vi er med tunneleringen. Desuden er man velkommen til at komme ind og banke på hos byggeledelsen, hvis man har spørgsmål.
I forbindelse med tunneleringen vil det nogle gange være nødvendigt at komme helt ud til skærehovedet for at inspicere dette. For at komme derud, er det nødvendigt at fjerne vandet, hvilket betyder midlertidig grundvandssænkning. Vi forbereder denne proces ved at udføre grundvandsboringerne inden vi får brug for dem, dermed undgår vi unødig stilstand. Der bliver udført 3-6 boringer med 50 meters mellemrum mellem Risbjerggårds Allé og Asminderødvej.
Arbejdstiden vil under hele arbejdet være hverdage mellem 7 og 18.
Sydkærsvej/Sønderkær
Ved Sønderkær er Sydkærsvej igen åbnet for trafik. I løbet af 2016, når tunnelboremaskinen ankommer fra Sydkærsvej/Risbjerggårds Allé, spærrer vi vejen igen. Vi informerer igen, når det nærmer sig.
I.G. Smiths Allé/Ulfborgvej
Alt betonarbejde i skakten på I.G. Smiths Allé er nu færdigt! Vi er nu i gang med tilfyldning med jord. Den øverste meter af sekantpælene skal fjernes, det sker ved kontrolleret sprængning.
Når sekantpælene er sprængt væk begynder vi også pille støjskærmen ned og afrigge byggepladsen, så vejen igen kan åbnes.
Vi forventer at kunne genåbne krydset I.G. Smiths Allé – Ulfsborgvej i udgangen af september 2015.
Arbejdstiden vil generelt være kl. 7 til 18 på hverdage. Når hele tunnelledningen er færdig kommer vi ud igen for at lave tilslutningen fra det eksisterende system til den nye ledning. Dette arbejde forventes at vare 14 dage og foregå i foråret 2017.
Næsborgvej
I løbet af august bliver skakten på Næsborgvej fyldt op med sand og området reetableres, så det igen kan bruges af ejerne.
Skakten skal bruges igen, når vi skal videre med tunnelen mod Hvidovre Station. Hvornår er endnu ikke fastlagt, men det bliver tidligst i sidste halvdel af 2016.
Næsborgvej er af hensyn til trafiksikkerhed fortsat spærret helt for gennemkørsel på midten af vejen ved adgangsskakten. Dette er indtil videre besluttet af kommunens vejmyndighed, som også er dem, der opsætter og vedligeholder den fremtidige afspærring.
Grønholtvej
Her er vi færdige med udbygningen af den eksisterende kloakledning – mellem Sydkærsvej og Torstensvej. De sidste asfaltarbejder, det vil sige slidlaget, udlægges først i foråret 2016.