3 dramatiske døgn i Hvidovre – er heldigvis godt overstået!
HOFOR (Hovedstadsområdets Forsyningsselskab) er godt i gang med at udbygge kloaksystemet med en ny stor kloaktunnel langs med Damhusåen i Hvidovre. Den nye kloaktunnel vil mindske risikoen for oversvømmelser i de nærliggende boligområder, når der er skybrud eller voldsom regn. Udvidelsen vil samtidig gøre vandet i Damhusåen renere, da der kommer færre kloakoverløb til åen.
I maj måned nåede HOFOR en milepæl, da den farlige krydsning under Sønderkær blev gennemført med succes:
Under Sønderkær i Hvidovre ligger hele tre store vand- og kloakrør. De måtte for alt i verden ikke lide skade, da HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, borede ud til den nye kloaktunnel lige under Sønderkær. Tre døgn tog det, før boremaskinen var vel forbi, og projektleder Eva Arler igen kunne trække vejret normalt. Takket være måneders grundig forberedelse forløb alt godt, og ingen rør blev beskadiget.
En verden af rør
Sønderkær i Hvidovre er på overfladen en helt almindelig vej igennem et villakvarter. Det er ikke nogen kæmpe vej, men det er en vigtig vej. Både fordi den er indgangsvej for mange beboere i området, og fordi mange bruger den på vej til Hvidovre Hospital, som er et af Danmarks travleste hospitaler.
Også under asfalten er Sønderkær en vigtig vej, for her løber hele tre store kloak- og vandrør. Et der sikrer drikkevand til hele København, en rørlagt å med udløb i Damhusåen og en stor kloakledning, der gør, at områdets beboere kan komme af med deres spildevand. De skulle alle tre krydses i arbejdet med at lægge den nye store kloaktunnel, der skal dæmme op for de oversvømmelser, som Hvidovre tidligere har oplevet i forbindelse med skybrud.
Et rør med drikkevand til hele København
Et af de rør, der ligger under Sønderkær er Regnemarksledningen, der er et vandrør med en diameter på 1,20 meter. Røret transporterer 1,2 millioner liter vand i timen, svarende til to hele tankbiler i minuttet, og forsyner flere tusinde borgere med rent vand. Vandet i røret løber under så stort et tryk, at det ville være katastrofalt, hvis røret blev beskadiget eller sprang læk.
“280.000 mennesker ville stå uden drikkevand i København, også i den sydlige del af Hvidovre. Sønderkær, der er en meget brugt vej til Hvidovre hospital ville blive lukket, og huse omkring ville blive oversvømmet. Og de mennesker, der styrer maskinen nede i tunnelen ville risikere at miste livet,” fortæller Eva Arler, ingeniør og projektleder fra HOFOR, der anlægger kloaktunnellen.
Det kræver planlægning
Tunnelen ligger blot 1 meter under dette kæmpe vandrør. Meget kunne derfor gå galt. Jord kunne for eksempel skride væk under vandrøret, så det knækkede, og vandet fossede ud. Holdet fra Arkil, Rambøll og HOFOR, med Eva Arler i spidsen, brugte 3 måneder på at afdække alle de ulykker, der kunne opstå, når tunnelmaskinen åd sig frem under Sønderkær. Og ikke mindst på at finde løsninger på at undgå og afværge dem.
Det store forberedelsesarbejde bar frugt:
“Vores grundige arbejdsplan blev nøje fulgt, og det lykkedes os at krydse alle tre rør på tre dage – inden for normal arbejdstid,” siger en lettet Eva Arler.
Erfarne kræfter sidder i maskinen
I den 36 ton tunge maskine, der bruges til at grave tunnelen, sidder to mænd ad gangen. Førerne af boremaskinen er hentet ind fra Tyskland, hvor de har mange års ekspertise og erfaring med netop vanskeligt tunneleringsarbejde. Det er vigtigt, når man skal grave så tæt på andre rør i en jordbund med sten eller grus, der kan give problemer for maskiner eller rør.
“Alle var parate og kendte deres plads, mens vi gravede under den store vandledning. Det var nervepirrende, selvom vi havde planlagt det i detaljer og var parate til at klare alle risici. Vi kunne ikke gøre mere, og det hele forløb jo også planmæssigt ,”fortæller projektleder Eva Arler, der nu er lettet over, at Sønderkær og alle rørene er krydset på bedste vis.