Det skete i 2014: 500 boliger blev bedre sikret
Det skete i 2014: 500 boliger blev bedre sikret
Vi blev færdige med at bruge den støjende og støvende sekantpæleboremaskine. Dvs. alle de store adgangsskakte er næsten færdige, og der mangler kun udgravning af en enkelt.
Vi fik lavet de første tre delstræk af tunnelen, det drejer sig om strækket fra Brostykkevej til VUC, fra Asminderødvej til VUC og fra VUC til Åmarkens Pumpestation. Da disse tre stræk stod klar, holdt vi ”åben kloak”, som var en stor succes med ca. 750 besøgende, der gik en tur i kloaktunnelen.
Vi fik også, med succes, overstået de to mest kritiske punkter rent tunneleringsmæssigt, nemlig tunnelering under jernbanen ved Åmarken og under motorvejen fra Næsborgvej til I.G. Smiths Allé.
Den nye kloakledning i Brostykkevej blev sluttet til tunnelledningen og de første ca. 500 boliger har nu gavn af udbygningen.
Udvidelsen af Åmarken Pumpestation blev taget i brug og vi kan derfor nu flytte meget store mængder vand på kort tid.
Det sker i 2015: Én kilometer tunnel mere og ny effektiv maskine til sommer!
260 meter tunnel med en indvendig diameter på 2 meter fra Næsborgvej til I.G. Smiths Allé er netop blevet færdig.
Vi skal bore 150 m tunnel med en diameter på 2 meter fra I.G. Smiths Allé til Sønderkær.
Til sommer ankommer en ny tunnelboremaskine fra Tyskland, som skal starte op i skakten på Sydkærsvej/Risbjerggårds Allé. Det er en anden type maskine end den vi har brugt på de andre stræk, som kan håndtere den meget sprækkede og komplicerede undergrund på en bedre måde, så vi er sikret en bedre fremdrift på de sidste 1,5 km tunnelering. Denne del af tunnelen får en indvendig diameter på 2,5 meter!
Den nye maskine starter med strækket fra Sydkærsvej/Risbjerggårds Allé til Asminderødvej ved Gl. Køge Landevej, hvorefter den bliver kørt tilbage til Risbjerggårds Allé og fortsætter under Sydkærsvej mod Vestkærs Allé og Sønderkær. Dette stræk forventer vi dog først bliver færdigt i 2016.
Når tunnelboremaskinen til efteråret nærmer sig Gl. Køge Landevej starter vi op på tilslutningsarbejder og bygværker, som indebærer opgravning af noget af Grønholtvej, Tibberupvej og Fredtoftevej. Dette kommer der mere information om, når vi nærmer os.
Gennembrud på I.G. Smiths Allé
Den 14. januar 2015 ankom tunnelboremaskinen til skakten på I.G. Smiths Allé. Strækningen indebar en krydsning under motorvejen, hvor vi arbejdede i døgndrift, for at have mindst mulig risiko. Krydsningen gik rigtig godt, der var hverken problemer med store sten eller indfald af sand, som vi desværre oplevede både før og efter motorvejen. De store sten vi stødte på under Næsborgvej og Ulfsborgvej forsinkede tunneleringen en del, men gav ellers ikke de store problemer.
Ny tunnelboremaskine
”Vi har haft store udfordringer med undergrunden i området, som blandt andet har ”drillet” os med store sten, kalk og svært håndterbar jord. Vi har ligeledes haft problemer med udblæsning af den kuldioxid, der findes naturligt i undergrunden. Det har givet tidsmæssige forsinkelser og en fordyrelse af projektet. Derfor anskaffer vi nu en ny og bedre tunnelboremaskine,” siger projektleder, Eva Arler, HOFOR.
Den nye type tunnelboremaskine, en såkaldt EPB maskine, kan bedre håndtere de forskellige typer af jord, vi støder på, særligt under Sydkærsvej. Den nye maskine har også den fordel, at vi ikke skal bruge trykluft i samme omfang, dvs. ingen kompressorer der skal køre i døgndrift, og dermed mindre larm. Boremaskinen forventes at ankomme i løbet af forsommeren.
Lidt om tunnelering
For at genere mindst muligt har vi valgt at bore en tunnel under jorden på størstedelen af strækningen i stedet for at grave hele strækningen op. Det giver generelt færre gener, men for de nærmeste naboer, kan tunneleringen nogle steder mærkes.
Selvom tunnelboremaskinen befinder sig 5 – 6 meter under terræn, vil nogle beboere kunne mærke små vibrationer eller støj i form af ”rumlen”. Disse vibrationer/støj forekommer, når tunnelrørene presses frem under jorden og når der bores i hårdt materiale som sten og kalk. Vibrationerne/støjen ved frempresning af rør vil give en slags ”knagende” lyd (friktion mellem rør og jord), mens boring i hårdt materiale vil give nogle ”rumlende” og ”klirrende” lyde. Alt afhængigt af hvor tunnelboremaskinen befinder sig i forhold til de enkelte ejendomme.
”Vi har sat målere op på husfacader nær tunnelen og overvåger konstant, om vibrationerne holder sig under den tilladte grænseværdi.. Og hvis der mod forventning kommer vibrationer over grænseværdierne, modtager vi en alarm herom, som vi straks reagerer på,” siger Eva Arler og understreger, at HOFOR endnu ikke har oplevet vibrationer, der overskrider det niveau myndighederne har opstillet som maksimum.
Maskinen er under den gule streg
Vi fortsætter med at markere med gul spray på vejen, hvorunder tunnelboremaskinen befinder sig. Hermed kan man holde sig ajour med, hvor maskinen præcist befinder sig, og hvor langt den tunnelerer hver dag.
Lys og snerydning ved arbejdsstederne
Nu er vi gået ind i den mørke tid.
”Derfor har vi sat lys op rundt om byggepladserne, så det er nemmere at se for gående og cyklister. Hvis du finder ubehag ved at gå forbi vores byggepladser, så kontakt os, og vi vil prøve at ændre på lysforholdene.” opfordrer Eva Arler.
”Og pas på hinanden, når I går eller cykler forbi arbejdsstederne. Fortovene deles flere steder af både gående og cyklister i begge retninger, og der skal være plads til alle.” fortsætter hun.
De steder, hvor fortovene bruges til gang- og cykelsti omkring byggestederne, vil fortovene blive ryddet for sne. Opleves det, at fortovene omkring byggestederne ikke ryddes, er man velkommen til at henvende sig til projektet (hvidovre@ramboll.dk eller tlf. 51 61 59 25), så vi hurtigst muligt kan få løst problemet.
Status for projektets arbejdssteder
Åmarksvej 1 (VUC):
Vi nåede desværre ikke helt i mål med arbejdet ved byggegruben ved Åmarksvej 1. Vi forventer nu, at have retableret fortovet til fuld bredde igen i løbet af februar. I samarbejde med VUC er der planer om et nyt udeområde, hvor skakten har været. Dette bliver udført i løbet af foråret, og dette forventes ikke at genere den offentlige færdsel.
Asminderødvej/Gl. Køge Landevej:
Adgangsskakten ved Asminderødvej bruges ikke i øjeblikket. Den afventer, at boremaskinen har boret sig frem fra adgangsskakten ved Sydkærsvej Pumpestation/Risbjerggårds Allé. Det forventer vi sker i løbet af efteråret 2015.
Brostykkevej/Gl. Køge Landevej:
Den sidste finish med adgangsskakten på hjørnet af Brostykkevej og Gl. Køge Landevej bliver i øjeblikket færdiggjort, hvorefter vejen og fortovet genåbnes i fuld bredde.
Holder temperaturerne sig på plusgrader går vi primo februar i gang med et mindre anlægsarbejde i Brostykkevej ud for nummer 18-22 og 17-19B. Vi skal grave vejen op på et kort stykke, så vi kan bygge et såkaldt overløbskammer og dermed sikre god udnyttelse af den bassinledning der i dag ligger i Brostykkevej. I anlægsperioden bliver vi nødt til at spærre Brostykkevej fra Kvistgårdsvej til ca. Langstrupvej for gennemkørende trafik. Der vil være adgang for beboerne til de enkelte matrikler i anlægsperioden. Desuden laver vi mindre gravearbejder i fortove og cykelsti, hvor vi skal omlægge nogle mindre fælleskloakker. Når arbejdet på overløbskammeret er udført, er vi helt færdige med det store gravearbejde i Brostykkevej.
Anlægsarbejdet forventes at tage ca. 4 måneder og vi sender breve ud til ejendommene omkring anlægsarbejdet inden vi starter. Hold øje med omkørselsskiltene, der sættes op et par dage inden anlægsarbejdet starter. Vi spærrer jo som nævnt for gennemkørsel.
Rest arbejder. Reinfiltrationsanlægget der står i fortovet bliver stående noget tid endnu, da det skal bruges i forbindelse med kommende arbejder i Asminderødvej og Tibberupvej. Slidlag, det vil sige den fine sorte asfalt der lægges på til sidst, udlægges først senere i 2015.
Sydkærsvej/Risbjerggårds Allé:
I løbet af sommeren 2015 vil den nye tunnelboremaskine starte med at bore strækningen fra Sydkærsvej/Risbjerggårds Allé til Asminderødvej. Tunnelboremaskinen vil, når den er ankommet til Asminderødvej, på ny blive installeret i adgangsskakten på Sydkærsvej/Risbjerggårds Allé, så der kan tunneleres mod Vestkærs Allé og Sønderkær. I alt skal der fra Sydkærsvej/Risbjerggårds Allé tunneleres næsten 1,5 kilometer kloaktunnel.
Sydkærsvej/Vestkærs Allé:
Vi er ved at undersøge, om det er muligt at bore fra Risbjerggårds Allé til Sønderkær i et stræk. Kan vi det, kan vi nøjes med en mindre skakt ved Vestkærs Allé for at lave tilslutningsarbejder. Vi informerer om resultatet af undersøgelserne i kommende nyhedsbrev.
Sydkærsvej/Sønderkær:
Ved Sønderkær er Sydkærsvej spærret for kørende trafik frem til foråret 2016, dog med en midlertidig åbning i sommeren 2015. Gående og cykler kan passere forbi arbejdsstedet.
Vi er nu i gang med at grave ud til adgangsskakten, når udgravningen er færdig skal der støbes en betonplade i bunden af adgangsskakten. Arbejdet med at grave ud til adgangsskakten og støbe betonpladen forventes at være færdigt i februar 2015. Herefter er adgangsskakten klar til at modtage tunnelboremaskinen, når den ankommer fra adgangsskakten ved I.G. Smiths Allé i foråret 2015.
I.G. Smiths Allé/Ulfborgvej:
Tunnelboremaskinen nåede den 14. januar frem i skakten på I.G. Smiths Allé fra Næsborgvej.
I øjeblikket installeres tunnelboremaskinen, så den kan bore sig vej mod skakten ved Sønderkær. Her forventer vi at være fremme i løbet af foråret, hvorefter der skal etableres et bygværk i skakten på I.G. Smiths Allé. Dette arbejde er planlagt til at være færdigt i løbet af sommeren 2015, hvorefter I.G. Smiths Allé igen åbnes for trafik.
For at kunne tunnelere skal vi bruge trykluft fra en kompressor, denne forbliver på Næsborgvej, hvor den er pakket godt ind i støjafskærmning.
Mens der tunneleres fra I. G. Smiths Allé til Sønderkær vil der være en kran, der løfter jord op og sænker rør ned i skakten efterhånden, som tunnelboremaskinen arbejder sig fremad. Der vil derfor også ske jordkørsel fra pladsen i tunneleringsperioden. Naboerne til skakten vil løbende blive holdt orienteret. Arbejdstiden vil generelt være kl. 7 til 18 på hverdage. Dog vil der forekomme mindre ikke støjende arbejder udenfor dette tidsrum. Det kan f.eks. være en landmåler der kontrollere rørstrækningen eller reparation/vedligeholdelse af tunnelmaskinen.
Næsborgvej:
Tunnelboremaskinen har været i gang siden midten af oktober og har netop afsluttet sin rute til adgangsskakten på I.G. Smiths Allé, hvor den med en mindre forsinkelse ankom den 14. januar.
Næsborgvej er af hensyn til trafiksikkerhed fortsat spærret helt for gennemkørsel på midten af vejen ved adgangsskakten. Dette er indtil videre besluttet af kommunens vejmyndighed. Da Banedanmarks arbejde med at anlægge Ringstedbanen (København-Ringsted) også har betydet spærring af veje, kommer der mange cyklister forbi byggepladsen på Næsborgvej. I løbet af februar kan pladsen indskrænkes en smule, som giver mulighed for en separat cykelsti, således at fodgængere og cyklister kan adskilles.
Åmarkens Pumpestation:
Åmarkens Pumpestation er begyndt at modtage vand fra Brostykkevej, nu hvor kloakarbejdet er færdigt og de første 500 huse er koblet på det nye system. I begyndelsen af 2015 bliver det indvendige arbejde i de overjordiske bygninger gjort færdigt, og i februar 2015 forventes pumpestationen endelig idriftsat.